Onze schepen

Bounty

De naam van het schip geeft direct de sfeer van de tropische Bounty eilanden. Daarbij kent iedereen het verhaal van de muiterij op Bounty vanuit de geschiedenis. Van 1954 tot 1977 werd dit schip ingezet als viskotter op de Noordzee. Vanaf 2004 is zij omgebouwd tot luxe zeilschip met oog voor comfort, veiligheid en stabiliteit. Daarbij zijn de oorspronkelijke elementen bewaard gebleven. Dit dwarsgetuigde schip behoort tot één van de mooiste schepen van Nederland en is tevens een unieke verschijning op onze binnenwateren. Kinderen die op Bounty meevaren ervaren in de sfeer van toen met het comfort van nu een educatieve zeilbelevenis. Dit is echt een ‘Once in a lifetime experience’! Tijdens het palaver (veiligheidspraatje) krijgen de kinderen opdrachten en mogen zij onder andere meehelpen met zeilen, het verzorgen van de inwendige mens en is het zelfs mogelijk om het schip te besturen. Dit schip biedt ruimte aan groepen van 15 tot maximaal 50 personen.

Abel Tasman

De Abel Tasman begon haar varende leven in 1913 als zeilend vrachtschip over de Noord- en de Oostzee met Breiholz (D) als thuishaven. Het schip is in 1998 gerenoveerd tot een zeil- en partyschip voor groepen tot 120 personen, met Lelystad als thuishaven. Inwendig heeft het de stijl van een origineel ‘Grand Café’ met donker notenhouten lambrisering, een grote bar in de deksalon met een loungecorner, benedendeks met een grote buffetruimte, een gezellige stuurhut waar de kapitein veel kan vertellen over het schip. Ook is er een professionele keuken aanwezig waar de heerlijkste gerechten uit getoverd worden. Met haar 3 masten beschikt de Abel Tasman over 680 m2 aan zeil. Barkentijn betekent dat de fokkemast vierkant is getuigd en de grote en bazaansmast met giek, gaffel en topzeilen langsgetuigd zijn. Wij zetten de zeilen graag met hulp van enthousiastelingen.

De Hoop

De Hoop is een nieuw gebouwd schip dat in 2007 te water is gelaten bij de werf in Arnhem, uiteraard zonder haar masten erop. Daarna zijn de masten geplaatst in Enkhuizen en is het schip verder afgetimmerd. Een uitgebreide fotoreportage van de bouw is onder de rubriek Fotoalbum op de site Loggerdehoop.nl te vinden. Het schip beschikt over een gesloten vuilwatersysteem en heeft daartoe tanks aan boord voor 4,5 kubieke meter grijs en zogenaamd zwart afvalwater. De aandrijving van de hoofdschroef, de lieren voor het hijsen en trimmen van de grootzeilen (de Hoop is schoener getuigd en het schoenertuig is voorzien van een wishbone). Ook de boegschroef en de ankerlier (het stokanker weegt 145kg) worden hydraulisch bediend. De schipper/eigenaar is Simon Visser. De Hoop is afgeleid van de haringloggers die in de periode rond 1850 de Noordzee bevoeren om op haring te vissen.